توليد و انتشار آمار و اطلاعات حوزه گردشگري از نيازهاي مهم بخش فرهنگي كشور است كه مسئوليت و همكاري نزديك بيش از پيش همه دستاندركاران اين حوزه را در اين مهم ميطلبد. اولين آمارگيري ملى در حوزه گردشگري در سال 1387 در سطح كشور به اجرا در آمد. تا قبل از اين آمارگيري، اطلاعات منسجم و قابل اعتمادي در حوزه گردشگران ملى وجود نداشته است و در برخي موارد آمار رسمى بازديدكنندگان از موزهها و بناهاي تاريخي تحت پوشش سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در سالنامههاي آماري انتشار يافته است.
بهمنظور ترسيم تصويرى جامع از وضعيت فرهنگى كشور، "طرح آمارگيرى از فعاليتهاى فرهنگى خانوار" براى اولين بار توسط مركز آمار ايران در سال 1393 اجرا شد. پس از آن و در سال 1394 اين طرح، با افزودن برخي بخشها و سؤالات با عنوان"طرح آمارگيرى از فعاليتها و رفتارهاي فرهنگى خانوار" مجدداْ به اجرا در آمد.
اهميت اطلاعات آماري در كليه امور برنامهريزي، سياستگذاري، تعيين اهداف، خط مشيها، مديريت راهبردي، هدايت امور اجرايي و در نهايت ارزيابي ميزان موفقيت يا عدم موفقيت برنامهها به اندازه ای است كه بسياري از صاحبنظران، اطلاعات آماري را اصلیترین عامل زيربنايي برنامهريزي به شمار ميآورند.
اهميت صنعت گردشگري در شكوفايي اقتصادي ايجاب مينمايد تا نظام آماري منسجم و پويايي در اين بخش استقرار يافته، توليد و انتشار آمار و اطلاعات مورد نياز برنامهريزان در دستور كار قرار گيرد. بدون شك ايران با تاريخي كهن و فرهنگي غني با وجود ميراث فرهنگي، جاذبههاي طبيعي و تنوع آب و هوايي يكي از مقصدهاي مهم گردشگرپذير جهان است كه در صورت برنامهريزي مناسب، به يكي از منابع توليد ثروت در كشور تبديل خواهد شد.
اهميت اطلاعات آماري در كليه امور برنامهريزي، سياستگذاري، تعيين اهداف، خط مشيها، مديريت راهبردي، هدايت امور اجرايي و در نهايت ارزيابي ميزان موفقيت يا عدم موفقيت برنامهها به اندازه ای است كه بسياري از صاحبنظران، اطلاعات آماري را اصلیترین عامل زيربنايي برنامهريزي به شمار ميآورند.